tisdag 15 mars 2011

Allmäna funderingar!

Alla har vi olika åsikter om olika saker! Moral är en sak man kan älta i evighet och alla o ingen tycker lika eller olika! Vett o etiket.. ja vem som nu uppfann detta var nog en stel sak samtidigt som det är ett måste!


Men att få en människa som inte en sekund tänker på hur saker tolkas av andra att förstå är nog fanken det svåraste jag varit med om!
Och vad vill jag ha sagt egentligen? Jo.... eehhh... hmmmm...
Mitt agerande, hur jag beter mig och vad jag gör tolkas av andra människor runt mig! Det kan vara både på nätet och i verkligheten! Jag måste tänka mig för i vissa saker för jag har mer än mig själv att tänka på! 
Enkelt exempel: Skulle jag raggla Klippan runt en onsdag aspackad får det konsekvenser, folk börjar undra om jag är lämplig mamma. De ser bara det som sker och inte varför. Grejen kan ju vara att jag varit på 40 årsfest eller liknande och inte har mina barn hemma förän dagen efter! Men det syns ju inte utåt när jag kommer vinglande utan då börjar det genast snackas och tisslas. Mitt ansvar som förälder är TYCKER JAG att se till att mitt beteende INTE påverkar mina barn! De ska INTE behöva höra en massa mysko saker! Lösning= jag uppför mig på lämpligt sätt utan att för den delen ta bort mig själv! Jag tar hänsyn till människor runt mig och undviker situationer där saker kan bli helt åt skogen!
Men att få en annan människa att förstå hur jag menar va svårare än jag trodde. Jag är heller inte den bästa på att förklara hehehe


Men visst är det väl så att man har mer att ta hänsyn till när man har barn?? Jag tycker det i alla fall! Jag kan ju inte springa runt som en tonåring när mina barn är tonåringar! De hade hatat mig hahahaha Som vuxna är det vårt ansvar att se till att vårans beteende INTE påverkar våra barn så är det bara! 


Eller är det så att det är VI ANDRA som är trångsynta??? 


Skillnaderna i samhället blir bara värre och värre och gränserna mellan rätt och fel, vad som är ok och inte ok blir mindre och mindre. Det är egentligen ganska förståeligt att invandrare med andra kulturer har trubbel med den svenska "stilen". Han ser ju det han ser och saker ser OFTA ut att vara mer än de är! Sen tror han att ja men då är det ok och i slutet åker han på värsta smällen för han har gått över en gräns som inte syns ens! 
På nätet syns det ÄLDRE Killar/Gubbar bli vänner med YNGRE tjejer. Första tanken är ÄCKELGUBBE. Vad fan ser han i en så ung tjej? Var är nyttan med det hela och man är genast helt förfärrad!
MEN MEN MEN vad vet vi om anledningen till vännskapen? Kan vara släkt, vänners barn (det har ju jag, och barnens vänner). Där kan finnas en anledning man inte vet om men lik förbannat har man förutfattade meningar om det hela och är helt förfärrad av att en vuxen MAN kan ge sig efter småtöser! Tror INGEN kan påstå att jag har fel där! 


Så vad är rätt och vad är fel? Är min trånga syn om hur man ska uppföra sig fel eller ok? Eller ska man totalt strunta i vad andra säger och tycker? 


ELLER ska man vara typiskt svensk och vara lagom? Lagom är bäst! 


NEEEJ skriker ALLA mina sinnen i detta fall. Fy vad tråkigt! Jag är ju redan stel i min syn på vissa saker! 


Jag vill älska varje dag som det var på liv och död!
Jag vill vara glad och skratta hur högt jag vill
Jag vill gråta när det behövs med hela min själ
Jag vill skrika och gapa hur högt jag vill när ilskan vill komma ut


Men NEJ så får man inte uppföra sig. Rakt olämpligt speciellt som förälder. Så vad lär jag nu mina barn?
Detta är vad de lär sig. Fult att älska Fult att visa vad vi känner ABSOLUT fult att vara vänn med alla (de måste passa i den mallen för ålder, kön och RAS) Får INTE vara arg Får inte gråta. Vi lär våra barn att ALLT ska vara lagom och annat är fel så när deras stackars hormoner far i kropparna så hör de oss vuxna säga att stäng av stäng av stäng av. 
Är ju för FAN inte konstigt våra barn har trubbel idag!


Från och med idag ska det vara TILLÅTET i detta hem att må hur fanken man vill, klä sig hur man vill, ha vilka färger man vill OCH viktigast av allt ha de vänner man vill. Själv skaffar jag nog rosa hår och håliga jeanse :P Bara för ATT JAG KAN! 


Under tiden jag skrivit detta har jag lärt mig en del saker om mig själv som jag absolut INTE gillar och är nog fan skylldig en speciell en rejäl ursäkt när denna vaknar:/ OCH ska förklara för mina barn ett och annat i stället!
Om mina vänner gör något innebär det inte att jag gör! Att jag anser något så innebär det inte att mina vänner tycker lika! 
Ja detta är dagens lärdom!!


Kramar på er och ha en underbar dag OCH döm inte andra innan ni vet sanningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar